Leer-en/of gedragsproblemen
Leer-en/of gedragsproblemen
Herken je 1 of meerdere punten bij jouw kind:
-
-
- Kan zich slecht concentreren
- Heeft moeite hebben met spelling, lezen, rekenen en/of schrijven
- Heeft last van (faal)angst
- Kan niet stil en/of rechtop zitten
- Is ‘onhandig’
- Schrikt snel (van licht en/of geluid)
- Klaagt over hoofdpijn of branderige/jeukende ogen
- Heeft tong- en mondbewegingen tijdens bezigheden met de handen
- Plast nog in bed
- Loopt op de tenen
- Heeft moeilijkheden met zwemmen, fietsen, bal gooien en vangen
- Wordt misselijkheid bij beweging (wagenziek)
- Wordt snel boos
- Er is sprake van een verbaal-performaalkloof, dyslexie, AD(H)D en/of autisme
- “Het zit er wel in maar het komt er niet uit”
- Alle extra hulp en inspanning thuis en op school helpt niet
-
Dan kan jouw kind bij mij terecht voor hulp.
Werkwijze
Om een kind op de juiste wijze te kunnen begeleiden bij leer- en/of gedragsproblemen, is het belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaken. Wanneer een kind bijvoorbeeld niet goed kan lezen, wordt er meestal geadviseerd om ‘leeskilometers te maken’. Dit heeft geen zin wanneer het kind bijvoorbeeld geen goede oogsamenwerking heeft. Zo zal een kind zelf ook heel graag stil willen kunnen zitten maar wanneer het lichaam door de aanwezigheid van reflexrestanten nog op bepaalde prikkels reageert, zal het dat gewoon niet kunnen of het zal zoveel energie kosten dat het niet ook nog eens kan opletten.
Leer- en/of gedragsproblemen kunnen voor veel frustratie en verdriet zorgen bij een kind; hij/zij wil het wel goed doen maar “Het lukt gewoon niet!”
Onderzoek
Om een kind met leer- en/of gedragsproblemen goed te kunnen begeleiden, zal er eerst gekeken moeten worden wat de oorzaken zijn van de problemen. Daarom wordt er vóór het eerste consult een uitgebreide intakelijst toegestuurd. Tijdens het eerste consult zullen er verschillende testen afgenomen worden. De intake + het gehele onderzoek duurt 1 ½ uur.
Mogelijke oorzaken waarnaar gekeken zal worden zijn:
- Aanwezig zijn van reflexrestanten
- Visuele dysfunctie (o.a. oogsamenwerkingsproblemen)
- Visueel-ruimtelijke leerstijl (ook vaak beelddenken genoemd)
- Negatieve overtuigingen
Behandeling
N.a.v. de bevindingen van het onderzoek bekijk ik de mogelijkheden voor behandeling en zal ik deze met jou bepreken. Daarna zullen wij samen besluiten of we met de behandeling van start gaan. Tijdens de behandeling worden er oefeningen aangeboden die vervolgens thuis herhaald moeten worden. Hoe beter en consequenter de oefeningen gedaan worden, des te groter het resultaat zal zijn!
Behandelmethoden
Ik maak gebruik van de volgende behandelmethoden:
- Reflexintegratiemethoden:
– Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie (MNRI®)
– Rhythmic Movement Training International (RMTi )
– Quantum Reflex Integration™ (QRI™)
- PSYCH-K®
- Access Bars®
- Visuele screening & training ontwikkelt door CNLS
Ruimtelijk zicht, ruimtelijk inzicht & performale ontwikkeling ontwikkelt door CNLS - Verbroken verbinding massage
- ‘Ik leer anders’ leermethode
- Matrix training ‘Hoofd opruimen en leren hoe te leren’