Copyright © 2011 XL-Talent

XL-TALENT
HOOGBEGAAFDHEID-LEERPROBLEMEN-GEDRAGSPROBLEMEN

Wie ben ik?

 

Mijn naam is Janet van der Veen.

Door mijn 2 hoogbegaafde kinderen, kwam ik in aanraking met de problematiek rond hoogbegaafdheid. Door de  vragen die wij als ouders hadden en de problemen die wij ondervonden, heb ik vaak gedacht: "Er zou toch iemand moeten zijn die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid! Iemand die zowel het hoogbegaafde kind, de ouders als ook de  school kan begeleiden." Wij konden die persoon in onze regio niet vinden. Steeds vaker ging ik mij afvragen of ik niet die persoon zou kunnen worden.

Ik heb bijna 20 jaar als logopediste met kinderen gewerkt. Dit heb ik altijd met heel veel plezier gedaan maar toch had ik na al die jaren zin in een nieuwe uitdaging. Toen ik op het internet de opleiding tot (hoog)begaafdenbegeleider tegenkwam, wist ik het meteen. Dit ga ik doen!

Naast ervaringsdeskundige ben ik nu ook 'die persoon'. Er is steeds meer aandacht voor het hoogbegaafde kind en zijn omgeving. Aandacht alleen is niet voldoende, er moet nog veel gedaan worden.

Ik draag hier graag een steentje aan bij.

 

Tijdens mijn werk met hoogbegaafde kinderen kwam ik kinderen tegen die, ondanks hun hoge intelligentie, problemen hadden met leren. Dat was voor mij een reden om mij daar meer in te gaan verdiepen. Ik ben opzoek gegaan naar mogelijke oorzaken en behandelmethodes die aan de slag gaan met deze oorzaken (en niet met de symptomen). Daardoor kwam ik o.a. met reflexintegratie in contact wat er weer toe leidde dat er ook kinderen met gedragsproblemen a.g.v. reflexrestanten op mijn pad komen. Inmiddels behandel ik zowel hoogbegaafde als niet-hoogbegaafde kinderen met leerproblemen en gedragsproblemen.

 

Gevolgde opleidingen, trainingen en cursussen:

 

 

 

 

 

 

          - Masgutova Neurosensomotorische Reflex Integratie   (MNRI )             

          - Rhythmic Movement Training International  (RMTi )

Daar waar primaire reflexen nog onvoldoende in het centrale zenuwstelsel zijn geïntegreerd, blijven signalen uit de hersenstam ervoor zorgen dat het lichaam nog steeds op reflexmatige manier moet reageren. Het stimuleren én integreren van reflexpatronen zorgt voor een ontwaken van het natuurlijke zelfregulerende vermogen van het lichaam om een volgende stap in de ontwikkeling te kunnen zetten. Dit heeft direct effect op houding, motoriek, gedrag en leerprestaties.